onsdag 2. november 2011

Linotrykk

Vi har for en liten stund siden gjennomført oppgaven linotrykk hvor vi fikk i oppgave å trykke et portrett, av oss selv, et familiemedlem eller rett og slett en som betyr noe for oss, ved å bruke metoden linotrykk. Jeg selv valgte da å trykke kjæresten min.

Du trenger:
Photoshop
Blyant
Blåpapir
Linoleum plate
Kniver (til skjæring)
Kladdpapir (billigpapir)
Rispapir (kvalitetspapir)
Trykksverte
Glassplate
Skrape (til å fordele trykksverten på glassplaten)
Valser
Trykkpresse
Papp til passepartour

Vi begynte med å bearbeide portrettet i Photoshop, hvor vi først redigerte kontraster og slikt, for å tydeligere få frem de ulike lagene som kom frem når vi brukte funksjonen "cutout" under "artistic".
Deretter skrev vi ut bildet, la blåpapir oppå linoleum platen og deretter portrettet oppå, og tegnet rundt linjene som skiller de ulike lagene (svart-hvitt tonene) fra hverandre. Som dermed ble "kopiert" over på linoleum platen slik at vi kunne skjære ut de ulike lagene. Jeg skar først ut den lyseste laget, og skapte deretter skygge ved å skjære ut kun striper av linoleum's platen i det grå laget. Dette gjorde at det ble mer liv i trykket, og at skyggene kom frem.

Ferdig bearbeidet portrett i Photoshop.

 Linoleum plate under bearbeiding.

Ferdig utskåret til trykk, med skygger. 
Når linoleum platen var klar for trykk rullet vi valsen med sort trykksverte på, prøvetrykket vi med kladdepapir til vi hadde fått en fint trykk med passe mengde trykksverte. 
Linoleum plate med trykksverte på. 

Deretter trykket vi med japansk rispapir, til vi hadde en del trykk å velge mellom og til vi ble fornøyde. 
Et av trykkene på rispapir.

Etter det skulle vi prøve på å trykke med farger, vi kunne velge en klar farge eller å blande oss til farger. Jeg valgte å blande meg til en lysere blåtone og oransje. 

Det mest vellykkede blå trykket.  

Det mest vellykkede oransje trykket. 

Til slutt fikk vi i oppgave å lage paspatur til minst et sort og et farget trykk, jeg valgte det sorte trykket og det blå trykket jeg ble mest fornøyd med. 

Det mest vellykkede sorte trykket med passepartour. 


Christina Antonie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar