onsdag 22. februar 2012

Fotopolymer - Fotoetsing

Nå har vi jobbet med en ganske omfattende oppgave i ganske lang tid, nemlig fotoetsing. Dette er en metode som er av type dyptrykk, altså at sverten legger seg ned i platens fordypninger, der hvor det på min plate kommer frem mest kobber.

Det begynte med at vi valgte ulike temaer,  vi skulle ta bilder, eller finne egne bilder vi selv har tatt for å bruke i denne oppgaven. Jeg valgte "Arkitektur"-bilder, og endte opp med Eifeltårnet på begge, et abstrakt og et figurativt/konkret bilde. 


 Abstrakt
 Figurativt



Deretter redigerte vi de i Photoshop og gjorde de om til sort-hvitt, samt redigerte kontrastene og slikt for at det skulle bli bedre å bruke til trykk senere. Vi tok også et utsnitt, tilpasset kobberplaten vi skulle bruke. Som vi på forhånd hadde pusset, vasket og belagt med lysømfiendtlig film. Bildene skrev vi ut på overhead-ark, slik at vi brukte de til å belyse platen.

Neste da var å belyse, på et mørkerom, med uv-lys. Vi belyste først med raster (ark med hull på) i 2 min og 50 sek, deretter belyste vi med motivet i 2 min og 45 sek til 3 min, alt ettersom hvor mørkt motivet i var. Så fjernet vi mylar laget, altså den andre laget av den lysømfiendtlige filmen. Deretter fremkalte vi motivet med å vaske ut polymene med en blanding av 1,5 bruskork krystallsoda og 1 l vann helt til kobberet kom frem, så skylte vi platen i lunkent vann og sprayet på eddik for å stoppe fremkallingen. Til slutt tørket vi den med hårføner og la den til herding i dagslyset.


 Belysning med motiv.

 Fremkalling i blandingen, kobberet begynner å komme frem. 

 Skyller kobberplaten og sprayer den med eddik for å stoppe fremkallingen.

Føner platen tørr.

Platene klare for trykk, ser at kobberet har kommet frem på de mørkeste områdene, for her skal sverten legge seg ned i. 


Når vi skulle begynne å trykke så brukte vi 230 grams ark, disse rev vi opp til passelig størrelse og la i bløt. Deretter påførte vi trykksverte med en papp bit for så å skrape av så mye som mulig for så å dra av med papir. Dette var det viktig at vi brukte glatt, og ikke krøllet det slik at vi lagde mønster eller ødela platen på noen måte. Når vi følte vi hadde fått av nok så prøvetrykket vi.


Platen med sort trykksverte på, man kan såvidt se at trykksverten legger seg på 

Første prøvetrykk, her hadde jeg tydelig ikke fått av nok av sverten.

Etter to prøvetrykk med for mye trykksverte på, fikk jeg endelig av mer, som resulterte i trykket over.

 Vi prøvde også å trykke med farge. 

 Vi fikk også i oppgave å sette paspatur på to av trykkene, dermed valgte jeg de to ovenfor.



Grunnen til at jeg valgte de to bildene jeg gjorde var fordi jeg syntes det var stilig å få frem to forskjellige uttrykk av samme bygg. Det ene kan man tydelig se hva er, mens det andre er abstrakt og ganske ugjenkjennelig.
Etter min mening har dette vært en veldig interessant og lærerik oppgave, den har vært spennende og jeg har ihvertfall lært noe helt nytt. 


 Christina Antonie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar